מא' ועד ת' – מהו ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הוא בעצם מסמך משפטי המאפשר לכל אדם בגיר (מעל גיל 18), לקבוע כיצד ועל ידי מי יטופלו ענייניו בעתיד, במידה ויגיע למצב בו לא יוכל לטפל בכך בעצמו. זאת בתנאי שהוא מבין את המשמעות, המטרות והתוצאות של מתן ייפוי הכוח המתמשך.

למה חשוב לנסח ייפוי כוח מתמשך?

עריכת ייפוי כוח מתמשך עוד היום תחסוך מכם ומבני משפחתכם עוגמת נפש רבה, בירוקרטיה, הליכים משפטיים והוצאות כלכליות גדולות במקרה בו חלילה תגיעו למצב בו אינכם מסוגלים לטפל בעניינכם וטרם הספקתם לחתום על ייפוי כוח מתמשך.

במצב כזה, בני משפחתכם יאלצו לפנות לבית המשפט לענייני משפחה בבקשה למינוי אפוטרופוס לגוף, רכוש, ודין וזאת על מנת לטפל בעניינכם.

האם ניתן לערוך ייפוי כוח מתמשך באופן עצמאי?

רק עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת מטעם האפוטרופוס הכללי יכול לערוך ולהפקיד ייפוי כוח מתמשך.

הסיבה לכך היא רצון המחוקק להגן על הממנה, ולוודא שהוא עורך את המסמך כמו שצריך, וכי הוא באמת רוצה למנות את מי שכותב, ולתת הוראות כפי שמורה, ולא שמישהו כפה עליו לעשות זאת.

חשוב לציין כי לפי הוראות חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, אפילו עורך דין שעבר הכשרה לא יכול לערוך ייפוי כוח מתמשך לעצמו או לקרובו, או למי שהוא נוגע ויש לו עניין אישי.

האם אפשר למנות מספר מיופיי כוח?

ייפוי כוח מתמשך חייב לכלול לפחות מיופה כוח אחד ואין מגבלה כמותית על בחירת מספר מיופי כוח. ניתן לקבוע מיופה כוח יחיד שיכול להיות אחראי לכל העניינים או לחלקם או לקבוע מספר מיופי כוח, בין אם לאותו עניין או לעניינים שונים ולהגדיר את דרך שיתוף הפעולה ביניהם – פעולה ביחד (כל פעולה תתבצע תוך הסכמה בין מיופי הכוח), פעולה ביחד ולחוד (מאפשרת ביצוע פעולות על ידי כל מיופה כוח מבלי שנדרש אישור המיופים הנוספים) או כל דרך פעולה אחרת.

זמן כניסה לתוקף של ייפוי הכוח:

אחד מהדברים אשר חשוב מאוד לזכור להגדיר בכל ייפוי כוח מתמשך, הוא מועד הכניסה לתוקף של ייפוי הכוח המתמשך. כך, אסור שמיופה הכוח יהיה בעל היכולת באופן בלעדי לקבוע את אי כשירות הממנה, כדי למנוע ניצול לרעה של הסמכות. לכן, על האדם המייפה את הכוח, הממנה, להקפיד ולהכניס לייפוי הכוח המתמשך תנאים ספציפיים הנוגעים למועד כניסתו לתוקף. דוגמאות למשל לקביעת תנאים לכניסת ייפוי כוח מתמשך, הן כאשר מחליט הממנה שייפוי הכוח המתמשך ייעשה על בסיס אירוע דרמטי, כמו מצב דמנטי אשר הוגדר על ידי רופא כלא מאפשר קבלת החלטות עצמאית, אשפוז פסיכיאטרי או אשפוז בהרדמה. החוק קובע כברירת מחדל שייפוי כוח מתמשך ייכנס לתוקף עם חוות דעת רופא מומחה שתקבע זאת, אך לממנה ישנן אפשרויות שלא לבחור בברירת המחדל של החוק, אלא לקבוע תנאים אחרים לכניסת ייפוי הכוח המתמשך לתוקף.

הגדרת זמן הכניסה לתוקף של ייפוי כוח מתמשך והתנאים לכניסתו, הם חיוניים כדי למנוע ספקות בנוגע למעשים של מיופה הכוח, ובנוגע להחלטות אותן הוא מבקש לקבל.

מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לבין צוואה?

צוואה היא מסמך חשוב שמומלץ מאוד לערוך אותו, אבל צוואה נכנסת לתוקף רק לאחר פטירתו של אדם. ייפוי כוח מתמשך מאפשר לכם למנות מיופה כוח קרוב עוד בחייכם ותוקפו כל עוד אתם חיים בלבד. המחוקק מאפשר למיופה הכוח להמשיך לכהן בתפקידו באופן מוגבל ל -90 ימים נוספים לאחר הפטירה (כפי שהחוק מאפשר לאפוטרופוס לדין). אם אתם עורכים צוואה, מומלץ לעשות ביחד איתה גם ייפוי כוח מתמשך.

מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לבין אפוטרופסות?

ייפוי כח מתמשך מחליף את הצורך במינוי אפוטרופוס. אדם בוחר בעצמו כשהוא כשיר ובעל השליטה להחליט מי ינהל את ענייניו מכל סוג שהוא, רפואיים, בריאותיים, כלכליים, רכושיים.

לעומת זאת, מינוי אפוטרופוס לאדם הזקוק לאפוטרופוס, אפוטרופוס לגוף או אפוטרופוס לרכוש או שניהם,  נעשה כאשר האדם כבר אינו כשיר, הוא אינו יכול לבחור בעצמו מי ידאג לו וינהל את ענייניו, אם בני משפחה ירצו להתמנות תיבדק התאמתם לתפקיד ובהיעדר בני משפחה שרוצים, יכולים או מתאימים או במקרים של סכסוכים במשפחה, עשוי להתמנות גורם חיצוני. לצורך המינוי צריך לנהל הליך בבית משפט אשר כרוך בעלויות כספיות ואורך זמן.

יתרונות:

להלן כמה מן היתרונות הייחודיים לעריכת ייפוי כוח מתמשך ביחס למינוי אפוטרופוס:

  • עריכת ייפוי כוח מתמשך מאפשרת לממנה (האדם שעורך את המסמך מטעמו) לקבוע בעצמו מי יהיה אחראי על ענייניו. זאת בניגוד למינוי אפוטרופוס המתבצע על ידי בית המשפט ובהתאם לשיקול דעתו, כאשר זהותו של האפוטרופוס הממונה נתונה לבחירתו.
  • בעריכת ייפוי כוח מתמשך קיימים מנגנוני פיקוח ובקרה אחר מיופי הכוח, המגבילים את טווח פעולותיו, מחייבים אותו לדווח על פעולותיו לבית המשפט וכן לקבל אישור מבית המשפט על צעדים מסוימים שבכוונתו לבצע בהקשר לממנה.
  • ייפוי כוח מתמשך בניגוד למינוי אפוטרופוס מטעם בית המשפט, מאפשר לאדם לקבוע מה מידת השליטה שתינתן למיופה הכוח על חייו וניהול ענייניו, ובאילו תחומים יוכל מיופה הכוח לפעול בשמו.
  • עריכת מסמך מסוג זה מסייעת גם במניעת סכסוכים משפחתיים, הנלווים פעמים רבות למינוי אפוטרופוס ביוזמת בית המשפט.
  • ההליך של מתן ייפוי כוח מתמשך, הוא פשוט לאין ערוך ביחס לתהליך של מינוי אפוטרופוס בבית המשפט.
  • עריכה וחתימה על מסמך ייפוי כוח מתמשך, כמו גם תיקוף המסמך המתבצע מול האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים, היא תהליך חד פעמי וזול יותר מן התהליך של מינוי האפוטרופוס בבתי המשפט.
  • יתרון מרכזי ומשמעותי מאוד הנוגע לעריכת ייפוי כוח מתמשך, הוא עצם השמירה על כבוד האדם, והבטחת ההתנהלות בהתאם לרצונותיו בעתיד.

מגבלותיו של ייפוי כוח מתמשך:

  • החוק קובע רשימה של מצבים שבהם תוקפו של ייפוי הכוח יפקע מעצמו. במצבים הללו יפקע ייפוי הכוח וככל שלא נקבע מיופה כוח חלופי, לא יהא מנוס מפני פניה לבית המשפט לצורך מינוי אפוטרופוס.
  • יתכן מצב שבו סמכויותיו של מיופה הכוח הוגבלו במסגרת ייפוי הכוח שערך החסוי, כך למשל אם הממנה ייפה את כוחו של המיופה לדאוג לתשלום עבור הוצאות מחייתו, אך הגביל את סמכותו לממש את נכסיו, בעוד שהמקורות הזמינים אינם מספיקים למימון מחייתו של החסוי- במקרה כזה, שוב לא יהיה מנוס מפני פניה לערכאות משפטיות על מנת לקבל את אישור למימוש נכסיו של החסוי.

במקרים כאלה, ניתן יהיה לפנות לבית המשפט על מנת לבטל פעולות שנעשו על ידי מיופה הכוח תוך הפרת חובותיו במקרים המתאימים אף לבקש להפסיק את תפקידו של מיופה הכוח.

  • בנוסף, ישנה רשימה של פעולות שמיופה הכוח אינו רשאי לבצע באופן קטגורי וכן פעולות שניתן לבצע רק אם הן פורטו באופן מפורש מראש במסגרת ייפוי הכוח או פעולות שניתן לבצע רק באישור בית המשפט.

אם כן, ייפוי כוח מתמשך הינו הסדר משפטי ראוי אך, כאמור, הוא אינו נותן מענה הולם לכל המצבים האפשריים ולעיתים לא יהא מנוס מפני פניה לערכאות המשפטיות על מנת לדאוג לענייניו של החסוי, בין אם לצורך מינוי אפוטרופוס ובין אם לצורך מתן הוראות, לצורך ביטול פעולות או אף לצורך ביטול מינויו של מיופה הכוח. תודה שקראתם! שמי אמיר בר-לב , עורך דין לענייני משפחה בחיפה ואתם מוזמנים לאתר שלי:

קרדיט תמונה FREEPIK